پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 51: انگشتر قم

اپیزود 51: انگشتر قم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
پادکست شش دقیقه با گردشگری:

اپیزود 51: انگشتر قم

از انگشترای قم چی میدونید؟ آیا می دونستید شهر قم، شهر ملی انگشتره؟ چه فرقی بین انگشتر قم و مشهد هست؟ در این اپیزود بیشتر درباره انگشتر قم و نقش این هنر در رونق گردشگری قم می شنویم.


لینک در سایر پادکست خوان ها: 

متن پادکست

از انگشترای قم چی میدونید؟ آیا می دونستید شهر قم، شهر ملی انگشتره؟ چه فرقی بین انگشتر قم و مشهد هست؟

سلام همفسر به آوای سه شنبه این هفته خوش اومدین
من سید جلال امیرعطایی هستم و شما در حال گوش دادن به پادکست شیش دقیقه با گردشگری هستید. این پادکست کوتاه کاریه از موسسه گردشگری آوای فطرت که سه شنبه ها تقدیمتون میشه.

انگشترسازی در قم

انگشترهای قم به صورت سنتی و دست ساز تولید می‌شود. بخاطر همین نسبت به شهرهای دیگری مثل مشهد سازنده های کمتری دارد. امروز تعداد ۱۲۰۰ انگشترساز بصورت سنتی و دستی در بازار قم مشغول به فعالیت می‌باشند که مانند قدیم نقره را به صورت سنتی سوهان کاری می‌کنند.
انگشترهای مشهد به علت سری سازی صنعتی، ارزان‌تر است ولی انگشتر قم هنرمندانه ساخته و پرداخته می‌شود و دارای روح و جان است. بنابراین شما نه فقط یک انگشتر بلکه یک اثر هنری را دست می‌کنید.

قم شهر ملی انگشتر

شهر قم در دیماه سال ۱۳۹۹ از بین ۳۱ استان کشور به عنوان شهر ملی انگشتر به ثبت رسید. وجود گردشگران ایرانی و خارجی (اتباع حوزه خلیج‌فارس و جهان عرب) برای فروش تولیدات استان از جمله ظرفیت‌های استان قم محسوب می‌شود از این رو رشد و تقویت انگشترسازی، به شکوفایی و رونق گردشگری قم نیز کمک می‌کند.
علی رغم اینکه شهر قم به عنوای شهر ملی انگشتر معرفی شده است، متاسفانه از نمادهای شهری خبری نیست و حتی مردم قم هم نمی‌دانند که شهرشان شهر انگشتر است.
برای تبدیل شهر قم به عنوان شهر جهانی انگشتر باید روش‌های صنعتی و سنتی را ترکیب کرد. همکاری با شرکت شهرک‌ها و اجرای حراجی‌ها در عقد قرارداد شهر جهانی تسهیل ایجاد می‌کند و راه را برای بهبود وضعیت اقتصادی انگشترسازان قمی و چرخش بازار کار آنها فراهم می‌سازد.
بازار زیور آلات سنتی در حقیقت مانند یک چاه نفت نامحدود است و ارزش افزوده زیادی دارد. در این صنعت می‌توان از یک نقره ارزان قیمت اثری خلق کرد که میلیون‌ها ارزش پیدا ‌کند.

بازارچه اینترنتی چارسوی هنر

آقای سید محمدرضا یوسفی، نایب رئیس صنف زیورآلات سنتی قم و پایه گذار بازار اینترنتی انگشتر به نام چهارسوی هنر در گفتگو با آوای فطرت یکی از مشکلات صنف انگشترسازان رو عدم وجود امنیت شغلی و بیمه اعلام کرد و گفت: اگر صنعتگر امنیت شغلی و بیمه داشته باشد، مسیر درست خودش را در بازار پیدا می کند و به رشد و شکوفایی آن می‌انجامد.
یکی دیگر از مشکلات صنف، مراحل پیچیده صادرات محصولات به کشورهای خارجی برای اخذ مجوز محدود است، در حالیکه این کار ارز آوری فراوانی برای کشور دارد.

انگشتر و رونق گردشگری قم

اما بشنوید از نقش انگشترسازی در رونق گردشگری قم
نامگذاری قم به شهر ملی انگشتر، فرصتی طلایی برای رونق گردشگری قم هم محسوب می‌شود. اکثر دکان‌های انگشترسازی و انگشتر فروشی در اطراف حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) قرار دارند و انگشتر به عنوان سوغات و هدیه معنوی نقش به سزایی در رونق گردشگری قم ایفا می‌کند.
آقای یوسفی درباره بازار چارسوی هنر گفت: چارسوی هنر به عنوان بازار اینترنتی انگشتر قم راه اندازی شده و تا کنون تعداد ۷۵ غرفه مجازی را بصورت رایگان در اختیار انگشترسازان قرار دادیم تا محصولات خویش را ارائه دهند و درصد ناچیزی جهت بهبود این بازار اینترنتی پرداخت می‌کنند. ترجمه این برنامه به زبان‌های عربی، انگلیسی و چینی در دستور کار قرار گرفته است و قرار است یک نمایندگی در اروپا تاسیس کنیم. دنیای امروز کار تیمی است و با کار تیمی می‌توان به موفقیت کامل دست یافت.

سخن پایانی

همسفران گرامی
به پایان این قسمت رسیدیم. مارو در شبکه های اجتماعی دیگر مانند ایتا، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید و با بازدید از سایت اوای فطرت دات آی آر در جریان آخرین اخبار موسسه قرار بگیرید.
اگه شما هم مطلبی درباره گردشگری دارید برای ما بفرستید تا با نام و نشان خودتون منتشر بشه.
دلتان شاد و لبتان خندان

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف